Aankoopverzekering
    Aflevergarantie
    Fraudepreventie

Voorbeelden van phishing berichten

Voorbeelden van phishing van de afgelopen tijd

Op deze pagina staan voorbeelden van echte phishingberichten. We werken deze pagina regelmatig bij. Lees ook onze pagina 'Zo herkent en meldt u phishing'.

Phishingbericht melden? Stuur deze als bijlage door naar valse-email@icscards.nl.

Belangrijk om te weten

Geef nooit zomaar gegevens door zoals uw creditcardnummer, pincode, (3D Secure) wachtwoord, een toegangscode of sms-code. Als u dit toch doet, vergoeden wij misbruik van uw Card namelijk niet. Dit staat in onze Algemene Voorwaarden. Ga naar onze pagina over veiligheid voor tips om uw Card veilig te gebruiken. 

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, (3D Secure) wachtwoord, Cardnummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.

Voorbeelden phishing 2024

Deze phishingberichten hebben klanten van ICS dit jaar ontvangen.

Oktober 2024 - Oplichters bellen en doen zich voor als ICS

Oplichters bellen zogenaamd vanuit ICS om twee transacties te controleren

We ontvangen op dit moment meerdere meldingen van deze vorm van bankhelpdeskfraude. Mensen worden gebeld vanaf een 06-nummer. Na opnemen krijgen ze een automatisch bandje te horen. Daarin wordt gezegd dat er twee verdachte transacties zijn gedaan met de creditcard. Als dit niet klopt, dan moet het cijfer 1 worden ingetoetst en wordt u doorverbonden met iemand die zich voordoet als medewerker van ICS. Dit is een oplichter: geef geen gegevens door en hang direct op.

Zo herkent u het valse telefoontje 

  • Er wordt gebeld vanaf een 06-nummer
  • U krijgt een automatisch ingesproken tekst te horen als u opneemt
  • De beller doet zich voor als medewerker van ICS, dit klopt niet
  • Er wordt gevraagd of u twee transacties heeft gedaan
  • Er wordt gevraagd om het cijfer 1 in te toetsen 

Wat moet u doen

  • Hang gelijk op
  • Geef geen gegevens door
  • Blokkeer het telefoonnummer dat heeft gebeld
Oktober 2024 - Valse sms over koppelen van Apple IPhone aan de ICS App

Bekijk het voorbeeld van de valse sms

Valse sms dat uw Apple IPhone 15 is gekoppeld aan de ICS App

In de valse sms staat dat uw nieuwe Apple IPhone 15 succesvol is gekoppeld aan uw ICS App. Als u dit niet was, kunt u op de link in de sms klikken. Deze sms is niet afkomstig van ICS. Klik niet op de link, deze leidt naar een valse ICS pagina.

Zo herkent u de valse sms

  • U ontvangt een sms vanaf een onbekend 06-nummer
  • U wordt gevraagd om een link te openen
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie


Meer weten? Ga naar onze tips-pagina Sms-phishing: herkennen en voorkomen

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de sms
  • Verwijder de sms
Oktober 2024 - Valse e-mail: 'Welkom bij het VISA Monitoring Fraud Programma'

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Welkom bij het VISA Monitoring Fraud Programma'

In de mail staat dat er onlangs een aankoop is gedaan en dat u via de link in de mail snel en makkelijk uw geld kunt terug ontvangen, als het product u om wat voor reden dan ook niet bevalt. Deze mail komt niet van Visa. Vul geen gegevens in.

Zo herkent u de valse e-mail

  • Er is als afzender 'VISA' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf een vals e-mailadres.
  • U wordt misleid en onder tijdsdruk gezet.
  • U wordt gevraagd om op een link te klikken.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde, valse website.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS en Visa International vragen u nooit om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen
September 2024 - Valse e-mail over cadeautegoed

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Vergeet u niet uw cadeautegoed te besteden op uw creditcard?'

In de valse e-mail staat dat u een cadeautegoed van € 12,50 heeft dat binnenkort verloopt. Er wordt u gevraagd om uw kaartgegevens te controleren en direct het cadeautegoed te gebruiken. U moet op een link klikken, zogenaamd om het cadeautegoed te gebruiken. De link stuurt u naar een nagebouwde website.

Zo herkent u de valse e-mail

  • Er is als afzender 'ICS' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf dit valse e-mailadres: 'selfserve@icscards'.
  • U wordt misleid en onder tijdsdruk gezet.
  • U wordt gevraagd om op een link te klikken.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde, valse website.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen
Augustus 2024 - Tweestapsverificatie of dubbele beveiliging met QR-code

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail over tweestapsverificatie of dubbele beveiliging met QR-code

We ontvangen op dit moment meerdere meldingen van klanten die valse e-mails ontvangen. In de valse e-mail staat dat u 'tweestapsverificatie' of 'dubbele beveiliging' moet activeren, omdat anders uw account binnen drie werkdagen wordt gedeactiveerd. Er wordt gevraagd om een QR-code te scannen die u naar een valse website brengt. Mogelijk worden er nog meer soortgelijke berichten via e-mail en sms verstuurd.

Zo herkent u de valse berichten 

  • Er is als afzender 'ICS' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf een vals e-mailadres.
  • U wordt gevraagd om een QR-code te scannen.
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Scan de QR-code niet, deze stuurt u naar een valse pagina.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Juli 2024 - Phishing Booking.com via Whatsapp

Bekijk het voorbeeld van de valse whatsappjes (valse link rood omcirkeld)

Valse whatsapp berichten dat u zich moet verifieren

Er worden verschillende valse whatsapp berichten verstuurd namens accomodaties die gebruik maken van het Booking.com platform. Fraudeurs geven aan dat er via Booking.com contact is opgenomen, maar dat de boeking nog niet afgerond is. 

In het bericht wordt een link gedeeld. Men geeft aan dat u om uw boeking te kunnen afronden op de link moet klikken en uw gegevens dient in te vullen.Deze link leidt naar een nep website van Booking.com. Hierna wordt via een whatsapp bericht aangegeven dat u in uw Creditcard App of bank app de transactie moet goedkeuren om de boeking af te ronden. Tevens wordt aangegeven dat dit geen echte transactie is en dat het geld niet afgeschreven wordt.

Mogelijk circuleren er nog andere soortgelijke berichten. 

Het doel van deze berichten is dat fraudeurs uw creditcard gegevens in handen willen krijgen en dat u zelf transacties goedkeurt.

Zo herkent u de valse berichten 

  • U ontvangt een nepbericht op whatsapp van de accomodatie waar u een boeking heeft gedaan.
  • U wordt gevraagd om op een link te klikken.
  • De link stuurt u niet naar https://www.booking.com, maar naar een valse website.
  • Tevens wordt gevraagd om goedkeuring van de frauduleuze transactie in uw Creditcard of bank app.

Wat moet u doen

  • Reageer nooit op berichten van een accomodatie die via whatsapp zijn verstuurd.
  • Klik niet op de link in de berichten.
  • Keur geen transacties goed die u zelf niet heeft opgestart.
  • Verwijder het bericht meteen.
  • Informeer de accomodatie.
Juni 2024 - Oplichters bellen en doen zich voor als ICS of Visa

Oplichters bellen zogenaamd vanuit ICS of Visa om een transactie te controleren

We ontvangen op dit moment meerdere meldingen van deze vorm van bankhelpdeskfraude. Mensen worden gebeld vanaf een 06-nummer of een buitenlands nummer. Na opnemen krijgt u een automatisch bandje te horen. Daarin wordt in het Engels gevraagd of u een transactie heeft gedaan. Als dit niet zo is, dan moet u een keuzemenu doorlopen en wordt doorverbonden met iemand die zich voordoet als medewerker van ICS of Visa. Dit is een oplichter: geef geen gegevens door en hang direct op.

Zo herkent u het valse telefoontje 

  • Er wordt gebeld vanaf een 06-nummer of een buitenlands nummer
  • U krijgt een automatisch ingesproken tekst te horen als u opneemt, in het Engels 
  • De beller doet zich voor als medewerker van ICS of Visa, dit klopt niet
  • Er wordt gevraagd of u een transactie heeft gedaan
  • Er wordt gevraagd om een keuzemenu te doorlopen. 

Wat moet u doen

  • Hang gelijk op
  • Geef geen gegevens door
  • Blokkeer het telefoonnummer dat heeft gebeld
Mei 2024 - Valse e-mail over '3D Secure wachtwoord' met valse QR-code

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Bekijk uw ICS berichtenbox' en titel 'Beveilig uw 3D Secure wachtwoord'

In de valse e-mail staat dat u zich nog moet aanmelden voor een 3D Secure beveiligingsupdate. Zogenaamd is op 20 mei 2024 een nieuw beveiligingssysteem ingegaan. U wordt gevraagd om een valse QR-code te scannen die u naar een nagebouwde website stuurt.

Zo herkent u de valse e-mail

  • Er is als afzender 'International Card Services BV' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf dit valse e-mailadres: 'server.internet@planet.nl'.
  • U wordt misleid dat dit een maatregel is in het kader van veiligheid.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://services-recovery.nl'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Scan de QR-code niet, deze stuurt u naar een valse pagina.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Mei 2024 - Valse sms over het verwijderen van uw telefoonnummer

Bekijk het voorbeeld van de valse sms

Valse sms dat uw telefoonnummer is verwijderd uit uw ICS-account

In de valse sms staat dat uw telefoonnummer is verwijderd. Als u dit niet zelf heeft gedaan, dan kunt u de wijziging bekijken. U wordt gevraagd om op een link te klikken die u naar een nagebouwde website stuurt.

Zo herkent u de valse sms

  • Het lijkt alsof de sms wordt verstuurd vanuit het ICS-nummer
  • U wordt gevraagd om een link te openen
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie


Meer weten? Ga naar onze tips-pagina Sms-phishing: herkennen en voorkomen

Wat moet u doen

Maart 2024 - Valse e-mail over nieuw telefoonnummer en heractiveren Card

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Kaart opgeschort vanwege wijziging van mobiel telefoonnummer'

In de valse e-mail staat dat uw mobiele telefoonnummer is gewijzigd. Daarom is zogenaamd uw creditcard tijdelijk 'geschorst' en moet u uw nieuwe mobiele telefoonnummer te bevestigen. U wordt gevraagd om op een link te klikken die u naar een nagebouwde website stuurt.

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • Er is als afzender 'ICS' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf dit valse e-mailadres: 'waarschuwing@icscards-nl.info'.
  • U wordt misleid dat dit een maatregel is in het kader van veiligheid.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://icscards-nl.cc/mijn_kaartactivatie'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Maart 2024 - Valse e-mail en sms over pakketjes

Bekijk het voorbeeld van een valse sms

Valse e-mail en sms over pakketjes waarvoor u moet betalen

De valse e-mails en sms-berichten worden gestuurd namens pakketbezorgbedrijven. Zogenaamd is er een pakket naar u onderweg waarvoor u nog invoerrechten of douanekosten moet betalen. Of dat u een klein bedrag moet betalen omdat de eerste bezorgpoging is mislukt of om de zending te kunnen traceren. 

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • Bij sms: de sms wordt verstuurd door een onbekend nummer.
  • Bij e-mail: de verzender is een vals e-mailadres dat lijkt op een echt e-mailadres: 'track and trace'.
  • U wordt onder druk gezet dat u een pakket niet krijgt als u niet betaalt, of dat het pakket niet meer beschikbaar zal zijn.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website. In de voorbeelden van de sms'jes zijn dit: 'http://tracking-nl-pakket.com' en 'oikr.me'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

 

Lees ook onze pagina over pakketfraude voor meer tips om deze vorm van fraude te herkennen.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail of sms.
  • Neem contact op met het bedrijf dat het bericht zou hebben verstuurd. Controleer bij hen of het bericht klopt. 
  • Verwijder de e-mail meteen.
Februari 2024 - Verschillende valse sms'jes

Bekijk de voorbeelden van valse sms'jes:

Valse berichten dat u een noodnummer moet bellen of dat er een toestel is toegevoegd

Er worden nog steeds verschillende valse berichten verstuurd via sms. Het doel hiervan is u te misleiden om naar een nummer te bellen of via een link uw gegevens in te vullen.

Voorbeelden van berichten die worden verstuurd:

  • Een sms dat ICS een betaling heeft tegengehouden en dat u een noodnummer moet bellen
  • Een sms dat iemand een nieuw toestel aan uw account heeft toegevoegd en dat u een noodnummer moet bellen
  • Een sms dat uw account wordt opgeheven en u op een link moet klikken

Dit zijn de versies die nu bekend zijn bij ons. Het kan zijn dat er nog andere versies worden verstuurd. 

Zo herkent u de valse sms-berichten

  • De sms is afkomstig van een onbekend 06-nummer
  • U wordt gevraagd om een nummer te bellen of een link te openen
  • Het nummer wat u gevraagd wordt om te bellen is niet het nummer van ICS. Sla het telefoonnummer van ICS op in uw contactenlijst, dan heeft u altijd het goede nummer bij de hand
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie


Meer weten? Ga naar onze tips-pagina Sms-phishing: herkennen en voorkomen

Wat moet u doen

  • Bel niet naar het valse telefoonnummer
  • Klik niet op de link in de sms
  • Mail een screenshot van de sms door naar valse-email@icscards.nl
  • Verwijder de sms

Voorbeelden phishing 2023

Deze phishingberichten hebben klanten van ICS vorig jaar ontvangen.

December 2023 - Valse sms 'Bel het noodnummer' en andere valse meldingen

Bekijk het voorbeeld van de valse sms-berichten

Valse berichten dat u een noodnummer moet bellen of dat er een toestel is toegevoegd

Er worden verschillende valse berichten verstuurd via sms. Het doel hiervan is u te misleiden om naar een nummer te bellen of via een link uw gegevens in te vullen.

Voorbeelden van berichten die worden verstuurd:

  • Een sms dat ICS een betaling heeft tegengehouden en dat u een noodnummer moet bellen
  • Een sms dat iemand een nieuw toestel aan uw account heeft toegevoegd en dat u een noodnummer moet bellen
  • Een sms dat uw account wordt opgeheven en u op een link moet klikken

Dit zijn de versies die nu bekend zijn bij ons. Het kan zijn dat er nog andere versies worden verstuurd. 

Zo herkent u de valse sms-berichten

  • De sms is afkomstig van een onbekend 06-nummer
  • U wordt gevraagd om een nummer te bellen of een link te openen
  • Het nummer wat u gevraagd wordt om te bellen is niet het nummer van ICS. Sla het telefoonnummer van ICS op in uw contactenlijst, dan heeft u altijd het goede nummer bij de hand
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie

Wat moet u doen

  • Bel niet naar het valse telefoonnummer
  • Klik niet op de link in de sms
  • Mail een screenshot van de sms door naar valse-email@icscards.nl
  • Verwijder de sms
November 2023 - Phishing Booking.com berichtensysteem

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Bekijk het voorbeeld van de valse website

Valse berichten dat uw boeking wordt geannuleerd

Er worden verschillende valse berichten verstuurd via de Booking.com berichtenbox in de Booking.com App. 

Een voorbeeld van berichten die worden verstuurd:

  • berichten waarin wordt gezegd dat uw boeking wordt geannuleerd vanwege een fout tijdens de verificatie van uw betaalmethode.
  • berichten waarin wordt gezegd dat er volgens de bijgewerkte regels van het hotel en booking.com, noodzakelijk is om de creditcard gegevens binnen 12 of 24 uur na het boeken of na ontvangst van dit bericht te bevestigen.

Ook wordt er aan u gevraagd om op een link te klikken. Dit zijn de versies die nu bekend zijn bij ons. Het kan zijn dat er nog andere versies worden verstuurd. 


Het doel van deze berichten is dat fraudeurs uw creditcard-gegevens in handen willen krijgen. 

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • U wordt gevraagd om op een link te klikken
  • De link stuurt u niet naar https://www.booking.com, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw creditcard gegevens binnen 12 of 24 uur in te vullen of door te geven

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de berichten
  • Verwijder het bericht meteen
  • Maak een melding bij het hotel of appartement
Oktober 2023 - Valse e-mail 'Let op: U heeft een ongelezen bericht'

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Let op: U heeft een ongelezen bericht'

In de valse e-mail staat dat uit de administratie is gebleken dat u de 'twee-factor authenticatie' nog niet heeft geactiveerd. Volgens de valse e-mail moet u dit vóór 19 oktober 2023 doen. Anders heeft u geen toegang meer tot Mijn ICS. U wordt gevraagd om op een knop te klikken met daarop 'Mijn ICS'. Deze stuurt u dan naar een nagebouwde website.

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • Er is als afzender 'International Card Services' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf dit valse e-mailadres: 'montse@fenecosistemas.es'.
  • U wordt onder druk gezet dat u vóór 19 oktober actie moet ondernemen.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://secur-lscbijhouden.online'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Oktober 2023 - Valse SMS 'Creditcard geactiveerd voor Apple pay'

Bekijk het voorbeeld van een valse sms

Valse sms-berichten dat uw creditcard is geactiveerd voor Apple pay

Er worden verschillende valse sms-berichten verstuurd. Zo zijn er sms-berichten waarin wordt gezegd dat uw creditcard is geactiveerd voor Apple pay. Er zijn sms-berichten waarin wordt gemeld dat als u het niet herkent om een vals nummer te bellen. Ook wordt er aan u gevraagd om op een link te klikken. Bij beide sms-berichten willen fraudeurs uw gegevens in handen krijgen. 

Zo herkent u de valse sms-berichten

  • De sms is afkomstig van een onbekend nummer
  • U wordt gevraagd om een nummer te bellen of een link te openen
  • Het nummer wat u gevraagd wordt om te bellen is niet het nummer van ICS. Sla het telefoonnummer van ICS op in uw contactenlijst, dan heeft u altijd het goede nummer bij de hand.
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Bel niet naar het valse telefoonnummer.
  • Klik niet op de link in de sms.
  • Verwijder de sms meteen.
September 2023 - Valse e-mail 'Nieuw bericht ontvangen'

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail

Valse e-mail met als onderwerp 'Nieuw bericht ontvangen'

In de valse e-mail staat dat ICS volgens het veiligheidsbeleid de gegevens van klanten moet actualiseren. Uw Card is zogenaamd beperkt. Daarom moeten uw e-mailgegevens gecontroleerd worden. De e-mail stuurt u naar een valse website.

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • Er is als afzender 'ICS' ingevuld, maar de e-mail is verstuurd vanaf dit valse e-mailadres: 'server@bell.net'.
  • U wordt onder druk gezet dat uw online omgeving en Card beperkt zijn.
  • Er staat een verdachte link in de e-mail: 'come.to/mijnicscards1'. 
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://icscards-nl.dynv6.net'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Augustus 2023 - Valse e-mail en sms over pakketjes

Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail

Bekijk het voorbeeld van een valse sms

Valse e-mail en sms over pakketjes waarvoor u moet betalen

De valse e-mails en sms-berichten worden gestuurd namens pakketbezorgbedrijven. Zogenaamd is er een pakket naar u onderweg waarvoor u nog invoerrechten of douanekosten moet betalen. Of dat u een klein bedrag moet betalen omdat de eerste bezorgpoging is mislukt of om de zending te kunnen traceren. 

Zo herkent u de valse e-mail of sms

  • Bij sms: de sms wordt verstuurd door een onbekend nummer.
  • Bij e-mail: de verzender is een vals e-mailadres dat lijkt op een echt e-mailadres: 'track and trace'.
  • U wordt onder druk gezet dat u een pakket niet krijgt als u niet betaalt.
  • De link stuurt u naar een nagebouwde website. In het voorbeeld van de e-mail is dit: 'http://upsmytracking-find.com'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail of sms.
  • Neem contact op met het bedrijf dat het bericht zou hebben verstuurd. Controleer bij hen of het bericht klopt. 
  • Verwijder de e-mail meteen.
Augustus 2023 - Valse sms-berichten: nieuw toestel aangemeld of geld geprobeerd af te schrijven

Bekijk het voorbeeld

Valse sms-berichten dat een nieuw toestel is aangemeld of geld geprobeerd is af te schrijven 

Er worden verschillende valse sms-berichten verstuurd. Zo zijn er sms-berichten waarin wordt gezegd dat er een nieuw telefoontoestel is aangemeld. Er wordt u dan gevraagd om op een link te klikken. Ook zijn er sms-berichten waarin wordt gemeld dat er een bedrag is geprobeerd af te schrijven. U wordt dan gevraagd om een vals nummer te bellen. Bij beide sms-berichten willen fraudeurs uw gegevens in handen krijgen. 

Zo herkent u de valse sms-berichten

  • De sms is afkomstig van een onbekend nummer.
  • U wordt gevraagd om een link te openen of een nummer te bellen.
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een valse website met dit webadres: 'https//www.stel-je-gegevens-veilig.icu/pay/icscard'. Of een andere valse website.
  • Het nummer wat u gevraagd wordt om te bellen is niet het nummer van ICS. Sla het telefoonnummer van ICS op in uw contactenlijst, dan heeft u altijd het goede nummer bij de hand.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of door te geven. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de sms.
  • Bel niet naar het valse telefoonnummer.
  • Verwijder de sms meteen.
Juni 2023 - Valse email: 'International Card Services'

Bekijk het voorbeeld

Valse e-mail naar aanleiding van het nieuwe logo en uiterlijk van ICS

Volgens de valse e-mail met de titel 'International Card Services' heeft de app van International Card Services een nieuw jasje gekregen. Om gebuik te kunnen maken van de nieuwe services vragen ze u om uw gegevens opnieuw in te vullen. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen. 

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail is verzonden door een vals e-mailadres: 'icscards@no-reply.nl'.
  • U wordt gevraagd om een link te kopiëren en te plakken in een nieuw venster.
  • De link stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://23746-5880.s1.webspace.re'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Juni 2023 - Valse e-mail: Apple Pay en Google Pay is binnenkort beschikbaar voor ICS

Bekijk het voorbeeld

Valse e-mail om gegevens in te vullen voor het gebruik van Apple Pay en Google Pay

Volgens de valse e-mail zijn Apple Pay en Google Pay binnenkort beschikbaar met uw ICS creditcard. U moet op een link klikken waarmee u op een nagebouwde website komt die lijkt lijkt op de website van ICS. Hier moet u uw gegevens invullen om van de nieuwe diensten gebruik te kunnen maken. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen.

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail is verstuurd door een vals e-mailadres: 'noreply@sevices.icscards.nl'. Let op: Het woord services is verkeerd geschreven, maar dit valt niet zo snel op.
  • U wordt onder druk gezet, omdat u anders moet betalen.
  • De link in de e-mail stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://klantveiligheid-omgeving.misecure.com/leeg.php?session=6475bbd63c9c9'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Mei 2023 - Valse sms: 'heridentificatie nog niet voltooid'

Bekijk het voorbeeld

Valse sms over dat u een heridentificatie nog niet heeft voltooid en een link moet volgen.

In de sms staat de volgende tekst: 'Uit onze systemen bij ICS is gebleken dat u de heridentificatie nog niet heeft voltooid. Volg de stappen op (en dan staat er een link) voor 22 Mei.' De link stuurt u naar een nagebouwde website. Deze lijkt op de website van ICS. Daarna wordt u gevraagd in te loggen en uw persoonlijke- en creditcardgegevens in te vullen. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen.

Zo herkent u de valse sms

  • De sms komt van een onbekend nummer.
  • In de sms wordt gevraagd om een link te volgen. Dat is niet de manier waarop ICS met u communiceert.
  • U wordt onder druk gezet met een uiterlijke datum.
  • De link in de sms stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://heridentiicsonline.info/ics'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de sms.
  • Verwijder de sms meteen.
Mei 2023 - Valse e-mail: 'Laatste herinnering [e-mailadres ontvanger]"

Bekijk het voorbeeld

Valse e-mail met bericht dat uw creditcardrekening is geschorst en een verzoek om u te identificeren.

Volgens de valse e-mail moet u op een link klikken om u online te identificeren om weer gebruik te kunnen maken van de diensten van ICS. Doet u dit niet, dan wordt uw rekening na 5 dagen opgezegd. Wanneer u op de link klikt, komt u op een nagebouwde website. Deze lijkt op de website van ICS. Daarna wordt u gevraagd in te loggen en uw persoonlijke- en creditcardgegevens in te vullen. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen.

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail is verstuurd door een vals e-mailadres: 'noreply@icscards.service.nl'.
  • U wordt onder druk gezet, omdat anders binnen 5 dagen uw rekening wordt opgezegd.
  • De link in de e-mail stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://actualisatie-update.misecure.com'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.

Meer weten over hoe u zich op de juiste manier kunt identificeren?

Bekijk dan deze pagina: 'Identificeren bij ICS'.

Maart 2023 - Valse e-mail: 'International Card Services: Belangrijke mededeling met betrekking tot uw account.'

Bekijk het voorbeeld

Valse e-mail over verdachte activiteit met uw kaart en een verzoek u te identificeren

Er worden valse e-mails gestuurd met het verzoek uzelf te identificeren na een verdachte activiteit. In de valse e-mail staat een link naar een valse website. Deze lijkt op de website van ICS. Daarna wordt u gevraagd in te loggen en uw persoonlijke- en creditcardgegevens in te vullen. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen.

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail is verstuurd door een vals e-mailadres: 'service@edpnet.be'. De frauders kunnen ook een ander vals e-mailadres gebruiken.
  • U wordt onder druk gezet, omdat het lijkt dat er met uw creditcard wordt gefraudeerd.
  • De link in de e-mail stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://jamaica-blue.com'.
  • Er wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. ICS zal u nooit vragen om dit soort informatie.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.

Meer weten over hoe u zich op de juiste manier kunt identificeren?

Bekijk dan deze pagina: 'Identificeren bij ICS'.

Maart 2023 - Valse e-mail: 'Nieuw apparaat gekoppelt aan uw mijn ICS'

Bekijk het voorbeeld

Valse e-mail met bericht dat er een nieuw apparaat gekoppeld is aan uw Mijn ICS app

Er worden valse e-mails gestuurd met een QR-code over Apple Pay op uw ICS creditcard. In de e-mail staat dat u een Apple iPhone heeft gekoppeld aan uw ICS creditcard. Daarmee zou u dan contactloos kunnen betalen met Apple Pay. Daarnaast staat er in de e-mail hoe u het toestel kunt deactiveren als u dit niet zelf heeft gedaan. De link en de QR-code in de e-mail sturen u naar een valse website. Als u gegevens invult verschijnt een scherm met 'Moment geduld aub...'. De fraudeur installeert dan de ICS Creditcard app en vraagt daarna om uw verificatiecodes. De fraudeur neemt zo uw creditcard en uw app over en kan daarmee betalingen doen.

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail bevat veel spelfouten. In de titel moet 'Nieuwe apparaat' bijvoorbeeld zijn 'Nieuw apparaat', en 'gekoppelt' moet zijn 'gekoppeld'.
  • U wordt onder druk gezet, omdat het lijkt dat er met uw creditcard wordt gefraudeerd. Ook heeft u maar 24 uur de tijd om de telefoon te deactiveren.
  • In de e-mail gaat het bijna alleen maar over het deactiveren van de telefoon.
  • De link en QR-code in de e-mail stuurt u niet naar https://www.icscards.nl, maar naar een nagebouwde website met dit webadres: 'https://meleklertv.com.tr'.

Wat moet u doen

  • Niet de QR-code in de e-mail scannen.
  • Klik ook niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
Januari 2023 - Valse e-mail: 'informatieve berichtgeving'.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail 

Valse e-mail met bericht om 3D Secure beveiliging te activeren met een QR-code

Er worden valse e-mails gestuurd met daarin een QR-code om uw 3D Secure beveiliging te activeren. De QR-code stuurt u naar een valse website. Hier wordt u gevraagd om uw persoonlijke gegevens in te vullen. De nagemaakte website lijkt op de website van ICS. 

Zo herkent u de valse e-mail

  • De e-mail is verstuurd door een vals e-mailadres: 'ics-international@services.nl'.
  • Er zitten een aantal spelfouten in de e-mail.
  • U wordt onder druk gezet om 3D Secure te activeren.
  • De QR-code in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Wat moet u doen

  • Niet de QR-code in de email scannen.
  • Verwijder de email meteen.

Archief

Hieronder vindt u een aantal oudere phishingberichten.

Mei 2022 - Valse e-mail: 'Uw card zit in een quarantine omgeving'.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw Card-gegevens te verifiëren.

In de valse e-mail staat een QR-code die u kunt scannen. De QR-code verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo. 

Op de website wordt gevraagd naar uw vertrouwelijke gegevens. 

Wat moet u doen

  • Scan niet de QR-code in de email
  • Verwijder de email meteen

Zo herkent u de valse email

  • In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card. 
  • De QR-code in de e-mail verwijst naar een valse website.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Ook vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Januari 2022 - Valse e-mail: "Herinnering online identificatie".

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd met daarin een verzoek om uzelf te identificeren. In de valse email staat een link die verwijst naar een nagebouwde website. Deze lijkt op de website van ICS. Volgens de valse e-mail moet u op deze link klikken om uzelf te identificeren en de verificatie code voor het installeren van de App door te geven. Dat is niet de manier waarop ICS u verzoekt om uzelf te identificeren. Op de valse website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voornaam, achternaam, geboorte-datum, e-mail adres, mobiele telefoonnummer, adres , creditcard gegevens. Vervolgens verschijnt een scherm getiteld “Moment geduld aub…”, waarop u dus gevraagd wordt om even te wachten. Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding gaat maken om uw ingevulde gegevens te verkrijgen.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de email
  • Verwijder de email meteen

Zo herkent u de valse email

  • U moet zich identificeren/verifiëren door op een link in de email te klikken.
  • De link in de email verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Wilt u weten hoe u zich op de juiste manier kan identificeren?
Lees alles over identificeren 

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Hele jaar 2022 - Valse berichten rond coronavirus.

Cybercriminelen misbruiken maatregelen rond coronavirus

Wereldwijd wordt veel gecommuniceerd over het coronavirus. We zien dat cybercriminelen profiteren van de grote behoefte aan informatie. Ze versturen veel phishing e-mails die op het coronavirus inhaken. Op slinkse wijze probeert men uw persoonlijke, financiële of zakelijke gegevens te ontfutselen of malware op uw computer of smartphone te installeren.

Door de reikwijdte van het virus zijn er veel invalshoeken die cybercriminelen kunnen gebruiken om de inhoud en opmaak van hun e-mails geloofwaardig te laten lijken. Er zijn voorbeelden bekend waarbij logo’s van overheden, gezondheidsorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, banken worden gekopieerd. Het is belangrijk om waakzaam te blijven als u e-mails met links of bijlagen ontvangt.

Verschillende communicatiekanalen

Voor corona-gerelateerde phishingaanvallen wordt niet alleen e-mail ingezet; we zien ook dat SMS, iMessage, WhatsApp en WeChat gebruikt worden. Deze kanalen blijken effectief voor cybercriminelen omdat de ontvangers vaak geneigd zijn snel te reageren. Door invalshoeken als reisverboden te gebruiken, kunnen criminelen heel overtuigend zijn en precies de juiste emotie raken waardoor u klikt.


Voorbeelden phishing corona

We geven u graag een aantal voorbeelden van phishing-aanvallen die inhaken op het coronavirus:

  • Men doet zich voor als een overheidsinstantie die heeft geconstateerd dat u mogelijk in aanraking bent geweest met besmette personen. U wordt verzocht zich te melden en kunt een afspraak maken door een klik op de link;
  • Een aankondiging van nieuwe maatregelen die u en uw collega’s direct raken. Men vraagt u om via een klik te bevestigen dat u de maatregel hebt gelezen en begrijpt;
  • Een aanbieding voor een vaccin, mondkapjes of bacteriedodende zeep;
  • Updates over het corona virus (bijvoorbeeld in een zip bestand);
  • Een SMS met een bericht over een uitbraak in uw regio;

Waarschuwing: omruilen bankpas

Een populaire phishing e-mailvariant in Nederland vraagt u om uw betaalpas om te ruilen. Naar verluidt zou de betaalpas besmettelijk zijn door bacteriën die achterblijven op de magneetstrip. De betaalpas moet opgestuurd worden en een nieuw, vervangend exemplaar wordt opgestuurd… Trap hier niet in! ICS zal haar klanten nooit vragen om een betaalpas op te sturen (die niet is doorgeknipt).

We beseffen dat u graag informatie over het coronavirus wilt lezen, maar vragen u om extra attent te blijven.

Belangrijke signalen die duiden op phishing zijn:

  • Een link naar een website die niet overeenkomt met de website van de organisatie die men pretendeert te zijn (tip: hoover over de link in de e-mail en linksonder verschijnt de echte link).
  • Grammaticale fouten of slecht lopende zinnen.
  • Urgentie, u moet snel reageren.
  • Een verzoek om vertrouwelijke gegevens.

Klik bij twijfel niet op de link en open geen bijlagen. Als u wordt benaderd door een persoon of organisatie en u twijfelt of het echt is, controleer dan de authenticiteit van de afzender voordat u reageert.

Wat te doen met een phishingmail?

  • Klik niet op links of bijlagen in de mail of sms.
  • Beantwoord de mail of sms niet.
  • Stuur de phishingmail door naar: valse-email@icscards.nl
  • Verwijder de valse e-mail of sms.

Toch ergens op geklikt? Meld de fraude aan ons!

Lees meer over veilig omgaan met uw gegevens

December 2021 - Valse SMS: 'Afwijkende inlogpoging gedetecteerd.

Bekijk het voorbeeld van de valse SMS (pdf)

Er worden valse SMS berichten verstuurd waarbij wordt aangegeven dat er afwijkende inlogpoging op uw ICS web omgeving is geconstateerd vanaf een IP adres uit een bepaalde omgeving.
Wanneer u dit niet zelf was word u verzocht uw card te blokkeren en een vervangende card aan te vragen door op een link in de SMS te klikken en uw gegevens in te vullen.
Zodra u op de link in de SMS klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, uw naam op uw card, uw geboortedatum, postcode en huisnummer, mobiele telefoonnummer, uw e-mail adres, uw card gegevens en uw IBAN in te vullen. 
 

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de SMS en vul geen gegevens in.
  • Verwijder de SMS meteen

Zo herkent u de valse SMS

  • U wordt dringend verzocht uw card te blokkeren en te vervangen
  • De link in de SMS verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

December 2021 - Valse e-mail: "Mijn ICS: Berichtenbox activeren".

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw berichtenbox (opnieuw) te activeren. In de valse email staat een link waarmee u uw gegevens kunt invullen. Zodra u op de link in de valse email klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw soort card omgeving, inloggegevens, uw bankrekeningnummer en uw telefoonnummers.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U wordt dringend verzocht uw berichtenbox te activeren.
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

December 2021 - Valse e-mail: 'Ongebruikelijke inlogpoging(en)'.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij wordt aangegeven dat er ongebruikelijke inlogpoging(en) op uw ICS web omgeving zijn geconstateerd vanaf een IP adres uit een bepaalde omgeving waar u niet woonachtig bent.

Wanneer u dit niet zelf was, wordt u verzocht een dossier aan te maken door op een link in de valse e-mail te klikken en uw gegevens in te vullen. Zodra u op de link in de valse email klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voornaam, achternaam, geboortedatum, e-mail adres, mobiele telefoonnummer en uw adres.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail en vul geen gegevens in
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U wordt verzocht een dossier aan te maken en uw card gegevens in te vullen. Doet u dit niet, dan draait u zelf op voor de eventuele fraude en of schade.
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Oktober 2021 - Valse e-mail: Jaarlijks veiligheidsvoorschrift 2021/2022.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij er wordt aangegeven dat ICS 1x per jaar de gegevens van klanten/ relaties moet bijwerken in het klantensysteem en dat uw klant gegevens nog niet zijn bijgewerkt en uw Cards en Mijn Card Online tot die tijd tijdelijk geblokkeerd zijn. Deze lijkt op de website van ICS maar dit is het niet. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw card, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer,  e-mail adres, uw creditcard gegevens en uw IBAN nummer. Wij zullen u nooit om deze gegevens vragen.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail en vul geen gegevens in.
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail 

  • U wordt dringend verzocht uw gegevens in te vullen, anders kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland of om op te laten halen..

Juli 2021 - Valse e-mail: Creditcard is toe aan vervanging.

Bekijk hier het voorbeeld van een valse e-mail

Let op! Fraudeurs sturen nagemaakte e-mails rond uit naam van ICS. In de e-mail staat dat de creditcard toe is aan vervanging en men geeft aan dat uw card opgehaald moet worden. In de e-mail staat ook een valse link naar een website (die lijkt op de website van ICS) waar de klant de persoonlijke gegevens moet invullen. Weet dat de link in de e-mail niet verwijst naar de website van ICS, maar naar een nagebouwde site met een ander url-adres.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, card-nummer en/of pincode vragen. ICS vraag nooit om uw creditcard op te halen of op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Hoe herkent u de valse e-mail

  • In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
  • De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
  • Neem contact op met ICS.

Belangrijk om te weten

Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:

  • Gebruikersnaam
  • Wachtwoord
  • Cvc-code
  • Beveiligingscode
  • 3D Secure wachtwoord
  • Card-nummer
  • Pincode

Heeft u vragen over een bericht van ICS, of twijfelt u over de afkomst, dan kunt u altijd contact opnemen met ons via: 020 - 6 600 678 of via Servicedesk.

Juni 2021 - Valse e-mail: verzoek 3D secure opnieuw te activeren.

Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail om 3D secure te activeren

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw 3D secure te activeren / in te stellen. Doet u dit niet dan wordt uw account geblokkeerd. 

In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo. 

Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw creditcard, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mailadres, uw card gegevens, IBAN-rekeningnummer en als laatste uw PINcode. Op de laatste pagina wordt u gevraagd om uw creditcard op te sturen naar een zogenaamd adres van ICS. In sommige gevallen wordt aangegeven dat u het adres per SMS ontvangt.

Hoe herkent u de valse e-mail

  • In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
  • De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
  • Neem contact op met ICS.

Belangrijk om te weten

Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:

  • Gebruikersnaam
  • Wachtwoord
  • Cvc-code
  • Beveiligingscode
  • 3D Secure wachtwoord
  • Card-nummer
  • Pincode
Juni 2021 - Valse e-mail: verzoek drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren.

Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail en valse website

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren / in te stellen. 

In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo. 

Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voor- en achternaam, geboortedatum, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, IBAN-rekeningnummer, postcode, huisnummer, uw card gegevens en als laatste de verificatiecodes die u ontvangt per SMS en e-mail.

Met deze verificatiecodes kan de ICS Creditcard App opnieuw worden geactiveerd en dat is ook precies wat de fraudeur op dat moment aan het doen is. Dit kan hij of zij doen met de zojuist ontvangen codes en al uw gegevens. Nu kan de fraudeur alle transacties goedkeuren en beheren.

Hoe herkent u de valse e-mail

  • In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
  • De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail.
  • Verwijder de e-mail meteen.
  • Neem contact op met ICS.

Belangrijk om te weten

Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:

  • Gebruikersnaam.
  • Wachtwoord.
  • Cvc-code.
  • Beveiligingscode.
  • 3D Secure wachtwoord.
  • Card-nummer.
  • Pincode.
Mei 2021 - Valse e-mail: drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren.

Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail

Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren / in te stellen. 

In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo. 

Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voor- en achternaam, geboortedatum, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, IBAN-rekeningnummer, postcode, huisnummer, uw card gegevens en soms ook uw pincode. 

Hoe herkent u de valse e-mail

  • In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
  • De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen
  • Neem contact op met ICS, het juiste telefoonnummer staat op de achterkant van uw Card

Belangrijk om te weten

Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:

  • Gebruikersnaam
  • Wachtwoord
  • Cvc-code
  • Beveiligingscode
  • 3D Secure wachtwoord
  • Card-nummer
  • Pincode
Maart 2021 - Valse e-mail: 'Uw creditcard is op non-actief gesteld'.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarin u wordt verzocht uw creditcard te vervangen voor een creditcard met nieuwe functies (beveiliging tegen skimming en meer controle op misbruik). In de valse e-mail staat een link waarmee u uw creditcard zogenaamd kosteloos kan vervangen via een recycle programma. Zodra u op de link in de valse e-mail klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw card, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mail adres, uw card gegevens, IBAN-rekeningnummer, en pincode. Ten slotte wordt u gevraagd uw oude creditcard op te sturen.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U moet uw creditcard vervangen voor een creditcard met nieuwe functies. De huidige creditcard dient u op te sturen.
  • De link in de email verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Februari 2021 - Valse e-mail: 'Belangrijke mededeling over uw 06 nummer'.

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Er worden valse e-mails gestuurd waarin u wordt verzocht uw 06-nummer te koppelen aan uw creditcard. Zodra u op de link in de valse e-mail klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op de creditcard, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mail, Card-nummer, vervaldatum en cvc-code. Vervolgens verschijnt een scherm getiteld “Even geduld”, waarop u dus gevraagd wordt om even te wachten. Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding gaat maken om uw ingevulde gegevens te verkrijgen.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U moet uw 06-nummer koppelen aan uw creditcard. Doet u dit niet, dan wordt uw creditcard geblokkeerd.
  • De aanhef in deze e-mail is niet persoonlijk, er staat “Geachte heer/mevrouw”. Helaas worden er ook valse e-mails gestuurd mét persoonlijke aanhef, dus dient u ook alert te zijn op andere kenmerken van valse e-mails. 
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.