ICS vroeg ruim 1.000 Nederlanders naar hun onhandigheid en bracht de meest voorkomende claims op de Aankoopverzekering in kaart. De fotocamera glipt uit je handen en valt in het water, of je ploft op de bank bovenop je nieuwe merkbril. Het overkomt één op de vijf (20%) Nederlanders minimaal maandelijks dat zij iets kapot gooien of beschadigen door hun eigen onhandigheid. Bij 6 procent gebeurt dit zelfs wekelijks.
Top 5 geclaimde producten
ICS ziet dit ook terug in het aantal producten dat wordt geclaimd op de Aankoopverzekering, waarmee aankopen via de creditcard 180 dagen (en op sommige creditcards zelfs 365 dagen) verzekerd zijn tegen diefstal, verlies of schade. De top vijf van geclaimde producten zijn:
- Telefoons
- Tablets
- Horloges
- Armbanden
- (Zonne)brillen
Het duurste product dat ooit werd geclaimd bij de creditcard-uitgever was een jas van 3.250 euro. De jas was beschadigd en kon worden vergoed binnen de verzekering.
Verzekerd tegen pech
Een deel van de claims op de Aankoopverzekering komt voort uit onhandige ongelukjes. Bijvoorbeeld wanneer een klant iets op het dak van de auto heeft laten liggen en is weggereden. In zo’n geval ben je blij wanneer je het betreffende product met een creditcard hebt aangeschaft, zodat je in veel gevallen het volledige aankoopbedrag terug kunt krijgen. Nog niet iedereen is zich bewust van deze verzekering. Bijna een kwart (24%) weet niet dat aankopen, zowel online als offline, met de ICS creditcard tot 180 dagen verzekerd zijn tegen diefstal, verlies of schade.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van International Card Services. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit een algemeen Nederlands publiek vanaf 18 jaar. Voor het onderzoek werd een representatieve doelgroep van 1.055 Nederlanders geënquêteerd. Het doel van het onderzoek is om te kijken in hoeverre men op de hoede is voor onhandige ongelukjes en hoe men zich hiertegen verzekert.