Aankoopverzekering
    Aflevergarantie
    Fraudepreventie

Hoe herkent u Card-opstuurfraude?

Heeft u ooit een mail gekregen waarbij er wordt gevraagd om uw creditcard op te sturen? Tip: doe dit nooit. U heeft namelijk te maken met Card-opstuurfraude. Wij vertellen u graag hoe u deze vorm van creditcardfraude herkent en welke acties u zelf kunt ondernemen om het tegen te gaan.

Wat is Card-opstuurfraude?

Oplichters kunnen u een e-mail, sms bericht of brief sturen die erg lijkt op een bericht van ICS of de bank. Of ze sturen dit uit naam van een bekend bedrijf. In de e-mail wordt u gevraagd op een link te klikken. U komt dan op een nepwebsite die erg lijkt op de site van ICS, de bank of het bedrijf. Op die website wordt u meestal gevraagd om de gegevens van uw ICS creditcard en tevens uw “oude” pincode in te voeren en een nieuwe pincode te kiezen. Zo komen de oplichters in het bezit van uw pincode.

Hierna komt u op een pagina waar u gevraagd kan worden om de creditcard door te knippen en op te sturen naar een adres in Nederland. Doet u dit? Dan zullen de oplichters uw creditcard kunnen gebruiken om uw geld uit een pinautomaat te pinnen.

Belangrijke adviezen om Card-opstuurfraude te voorkomen

  • Tik de viercijferige pincode van uw Card nooit in op een website of in een mobiele app. U toetst die pincode alleen in op een geldautomaat of een betaalautomaat.
  • ICS stuurt automatisch een nieuwe Card op wanneer dat nodig is. U hoeft daarvoor nooit uw oude Card op te sturen.
  • Uw Card verloopt op de datum die op de Card staat. Ook dan stuurt ICS of uw bank automatisch een nieuwe creditcard of betaalpas op.
  • Wij vragen u nooit om uw pas op te sturen. Een oude pas kunt u doorknippen (dwars door de chip met de kopergoude contactpunten) en weggooien.

Trap niet in deze vorm van fraude! Heeft u het vermoeden dat criminelen uw pincode kennen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ICS of uw bank.

Kenmerken van een phishing bericht?

  • De aanhef van het bericht is vaak niet persoonlijk gericht maar heeft een algemene inslag zoals Geachte heer/ mevrouw, cardhouder. 
  • In het bericht zit meestal een urgente reden voor actie verwerkt. Zo kun je zogenaamd een geblokkeerde creditcard voorkomen, of er wordt gevraagd je gegevens te updaten.
  • Je wordt verzocht op een link te klikken. Ongemerkt kom je op een nep-website, waar je gevraagd wordt in te loggen met je beveiligingscodes. Of je moet persoonlijke gegevens of WiFi-codes invullen.
  • Het bericht lijkt vaak op een bericht van ICS of jouw bank of van een andere bekende partij. Zoals bijvoorbeeld PostNL, het CJIB, DigiD, WoningNet etc.

Wat te doen met een phishingmail?

  1. Klik niet op links of bijlagen in de mail of sms
  2. Beantwoord de mail of sms niet
  3. Stuur de phishingmail door naar: valse-email@icscards.nl
  4. Stuur de valse sms door naar: 003197 008 101 014
  5. Verwijder de valse e-mail of sms
  6. Toch ergens op geklikt? Meld de fraude dan zo snel mogelijk bij ons.

ICS werkt dag en nacht aan het veilig houden van het betalingsverkeer om hiermee creditcardfraude te voorkomen. Wilt u meer weten? Bekijk deze pagina met uitgebreide informatie over het veilig gebruiken van uw creditcard.