Wij willen u extra waarschuwen dat pakketfraude op dit moment vaak voor komt. U kunt een vals bericht via sms, Whatsapp of e-mail ontvangen. Deze berichten lijken verstuurd te zijn door pakketbezorgers, zoals PostNL, UPS of DHL. In werkelijkheid zijn ze afkomstig van criminelen. Zij proberen hiermee uw persoonlijke gegevens te achterhalen, zoals uw creditcardgegevens.
Een sms of e-mail met het bericht: ‘Uw pakket staat klaar voor levering, maar u moet nog even de douanekosten betalen.’ Herkenbaar?
Dit is een voorbeeld van een fraudebericht. Door betaling van de zogenaamde ‘douanekosten’ krijgen criminelen uw creditcardgegevens in handen.
Hoe herkent u pakketfraude?
1. U heeft niets besteld, maar ontvangt toch bericht van een pakketbezorgdiensT
Ontvangt u een sms-, WhatsApp of e-mailbericht van een bezorgdienst zoals PostNL, UPS of DHL? Bedenk eerst of u wel een bestelling heeft gedaan. Is dit niet zo? Klik nergens op en verwijder het bericht meteen. U heeft waarschijnlijk te maken met fraude.
Deed u wel een bestelling, maar twijfelt u toch? Controleer dan de status van uw bestelling via de website van uw pakketbezorger. Dit kunt u simpel doen met het Track & Tracenummer dat u van uw bezorgdienst heeft ontvangen.
2. Het e-mailadres, het telefoonnummer of de link in het bericht wijkt af van wat de bezorgdienst normaal gebruikt
U kunt valse berichten vaak aan de afzender herkennen. Het sms- of WhatsAppbericht dat u ontvangt komt dan van een onbekend telefoonnummer. Of de e-mail die u ontvangt is verstuurd door een vreemd e-mailadres. Daarnaast leiden de linkswaar u op gevraagd wordt te klikken naar een nagebouwde website, zoals 'http://upsmytracking-find.com'. Dit zijn allemaal signalen van mogelijke pakketfraude. Klik nergens op, en controleer eerst of het bericht klopt.
Dit doet u bijvoorbeeld met uw Track & Tracenummer via de website van uw pakketbezorger. Twijfelt u nog steeds? Neem dan contact op met uw pakketbezorgdienst.
3. Pakketdiensten vragen nooit via sms, e-mail of WhatsApp om uw persoonlijke gegevens
Ontvangt u een bericht waarmee om uw creditcardgegevens, bankrekeningnummer, wachtwoorden of codes wordt gevraagd? Klik nergens op en controleer eerst of de bestelling klopt. Dit kunt u doen door uw Track & Tracenummer te controleren op de website van uw pakketbezorger.
Twijfelt u of komt u er zelf niet uit? Dan kunt u contact opnemen met de pakketbezorgdienst die afzender van het bericht zou zijn. Controleer bij dit bedrijf of het bericht klopt.
4. Het bestelnummer klopt niet
Pakketdiensten vermelden altijd uw Track & Tracenummer in hun communicatie. Zeker wanneer u geld over moet maken. Twijfelt u over een sms-, WhatsApp- of e-mailbericht? Controleer dan eerst het Track & Tracenummer dat u eerder van de pakketdienst ontving. Dit doet u via de website van de pakketbezorger.
Heeft u geen nummer? Neem bij twijfel contact op met de pakketdienst. Misschien is er helemaal geen pakket naar u onderweg. Dit kunt u bij hen controleren.
Phishing
Het versturen van valse berichten noemen we phishing. Door op een link te klikken of iets te downloaden, vissen criminelen naar uw gegevens. Criminelen worden steeds slimmer.
Op deze pagina leest u meer over phishing. Ook verzamelen we hier voorbeelden van verdachte mails.